Regénytervező kurzuson jártam - elmesélem, mit tanultam
Az év végén részt vettem egy négy hetes előadássorozaton, gondoltam megosztom veletek, mit tanultam. Azért mert…
- Aki ír, most hasznos infókra tehet szert.
- Aki nem ír, viszont olvas, most bekukkanthat a kulisszák mögé. Vagyis megtudhatja, mi fán terem a regénygyártás tudománya.

Sosem voltam még író kurzuson, pedig régóta szerettem volna. A Jégvirág megírása komoly kihívás volt és szerencsére Zúgó története és Hanka regénye is már alakul. Azt hiszem, ez a trilógia sínen van - írói szempontból. De az első felnőtt regényem megírásában úgy éreztem, nagy segítség lehet, ha rákészülök. Hogy mi is ez a regény, erről lentebb mesélek majd.
Melyek voltak a képzés keretei?
Hétfő esténként zajlott egy online előadás kb. 2,5 órás tartamban. Ezen az előadáson élőben szinte sosem tudtam ott lenni, de felvételről visszahallgatható volt, amit én maximálisan ki is használtam. Mivel krónikus időhiányban szenvedek általában olyan öt részletben értem a végére…
Minden héten más volt a témánk és minden téma együtt járt egy házi feladattal.
A képzéshez tartozott egy zárt Facebook csoport is, én és a kb. 20 résztvevő itt kaptunk segítséget a a feladatokhoz, kommentbeszélgetéseket folytattunk, ide töltöttük fel a házit és ide érkezett az értékelés is. Vagyis láttuk egymás produktumait, ami időnként inspiráló, néha megsemmisítő volt a saját egómra nézve. De mindenképp megmozgatott.
Ó, a lényeg lemaradt: a Tehetség Íróstúdió képzésén jártam, melyet az On Sai néven publikáló Varga Bea író vezet, a kurzusvezetőm pedig Kozma Réka szerkesztő, esztéta volt, az Így neveld a regényedet blog írója.
Nyilván, ha a tananyagot most ingyen továbbadnám, az súlyosan veszélyeztetné Réka megélhetését, így csak korlátozottan mesélhetek a tapasztalataimról. Akinek ez kevés vagy nem hiszi, az járjon utána🙃 (A honlapjukon fent van a 2024-es kurzusnaptár.)
1. hét
A "high concept" körül forgott a szó. Hogy ez mit jelent? Eddig én sem tudtam. Nos, ez a bizonyos plusz, amitől a te írásod jobb, több, különlegesebb, mint másoké. Ez a különleges fűszer. Például az Alkonyatban a félelmetes vámpírok helyett helyes, iskolás vámpírt kaptak a tinilány olvasók. Ez volt a high concept a történetben, amivel eltért a többi vámpír sztoritól és a többi tinisztoritól is. És egyben felfedezve egy piaci rést, gyakorlatilag új zsánert teremtett.
Én leginkább egy konkrét regényötlet fejlesztésén szerettem volna dolgozni ezen a kurzuson. Ez egy young adult fantasy sztori, némi sci-fi beütéssel. Míg az utóbbi években nagyot mennek a YA kitalált középkorban játszódó fantasy regények, a sci-fi nagy bánatomra mostohagyerek lett.
A történetemben ott vannak a fiatal szereplők, a varázserő, a kiválasztott és némi romantika, szóval minden egyéb olyan része egy YA fantasy regénynek, amit szeretnek az olvasók. Pont ezért, akár tucatkönyv is lehetne. De az én sztorim egy alternatív Budapesten játszódik, ahova dimenzióugrással lehet eljutni és a négy főszereplőm egymás alteregói. Magyar szereplőkkel, a mi Budapestünk kitekert, felturbózott, sötétebb és izgalmasabb párja lenne az a plusz, ami a magyar könyvespolcokon még nem gyakran bukkant fel. Az oktató visszajelzése szerint jó nyomon járok, az alternatív Budapest sok olvasót vonzhat be, ha izgalmasan teremtem meg és ügyesen pozicionálom úgy, mint a regényem fontos összetevőjét.

2. hét
A toposzokról és a klisékről tanultunk. Játszottunk egy nagyszerű játékot, ami abban segített, hogy meg tudjuk különböztetni e kettőt. A toposz minden regénynek a sajátja, megkerülhetetlen tartozéka, a klisé viszont inkább kerülendő. Pl. romantikus zsáner esetében az ellenségekből szerelmesek felállás egy toposz, de a csók az esőben már klisé.
3. hét
A karaktereken volt a hangsúly. Kielemeztük A kutya karmai között című művet, amiben nagyszerű karakterek vannak. Miért működnek? Mert a mű elején sztereotipikusan vannak ábrázolva, de a végkifejlet rácáfol az elvárásokra. Kaptunk egy olyan csavart, ami kiszámítható lett volna, ha nem zavar össze minket, hogy mit "kellene" látnunk. Kicsit olyan, mint amikor a bűvész azt mondja, hogy csak a kezemet figyeljétek! Az elején kapunk egy érzékeny fiút és egy bunkó cowboyt, a történet végén meg lesz egy érzékeny cowboyunk és egy pszichopata fiúnk. És azt mondjuk: wow! Pedig végig voltak jelek, csak nem akartunk tudomást venni róla, mert a szereplők annyira adott volt, hogy milyenek. Így kell jól karaktert írni!
A heti házink az volt, hogy az első heti regényötleteink főszereplőihez megadott szempontok alapján írjunk karakterjellemzést. Ez számomra nagyon tanulságos feladat volt, mert megtudtam, hogy irtó unalmas karaktereket írok😞
4. hét
Az utolsó hét még mindig az új regényötletekről szólt. Arról, hogyan gyárthatunk gyakorlatilag a semmiből high concept ötleteket. Választottunk egy történettípust és azt egy hozzá nem passzoló zsánerrel párosítottuk. Például a tiltott szerelem történettípushoz nem illik a horror, a sci-fi vagy krimi. Majd a zsáner maradt, de más történettípussal is kipróbáltuk ugyanazt a történetet. Fantasztikus volt látni, hogyan alakul át ugyanaz az egyszerű történet egy-egy változtatással.
Összességében
A képzés után egészen máshogy látom a korábbi ötleteimet. Ami használhatónak bizonyult a tanultak fényében, itt is tudom, min kell változtatnom ahhoz, hogy igazán jó legyen. És bizony volt olyan ötlet, amit most menthetetlennek érzek. De ez nem baj! Ugyanis ez a kurzus – a házi feladatok által - nagyszerű új ötletek kiagyalására inspirált, lett két olyan új regénykoncepcióm, amit nagyon szeretnék majd megírni (a részletek még titok😉)
Mindenkinek, aki regényt szeretne írni, ajánlom ezt a kurzust!
Hamarosan egy másik posztban arról is mesélek majd, hogyan született a Jégvirág és a gleccsermentő akció. Honnan jött az ötlet? Hogyan fogtam bele? Mennyi idő alatt íródott és milyen módszerrel? A regényírás folyamatáról sok érdekességet megtudhattok majd.